fredag 20 augusti 2010

band

jag ska börja spela i ett band. igen. äntligen. fy sjutton som jag har längtat efter att få jamma med folk!? har gått helt lööjligt lång tid sedan sist!
as a fact,
så blir dethär bandet mitt 4:e "riktiga" band.

det 1:a bandet jag gick med i, som kan kallas ett band, var hösten -06, jag var 13 år och hade just börjat spela gitarr. jag gick en Pop&Rock kurs, och tillsammans med några andra deltagare klämde vi till med ett band. vi lät bedrövligt, fick i princip bara spela de låtar som vår kursledare bestämde sig för att vi fick spela, och hade vår första spelning i November den hösten. vi spelade tillsammans ½ år... sedan bytte vi lite uppsättning, och spelade ½ år till.

det 2:a bandet hoppade jag in i följande vår/vinter. vi lät knappast speciellt mycket bättre än det första bandet, men skillnaden här var att vi gjorde detta helt på egen hand, och fick helt själva välja och vraka i låtval och artister. jag tror att vi spelade lite till och från i 1 års tid, vi hade sjukt roligt under våra timmar i trummisens lilla, trånga, fullsmockade-med-grejer garage och jag hoppas att jag aldrig kommer att glömma det bandet.

det 3:e bandet hoppade jag in i strax efter jul, vintern -08. vi hade både trevliga och mindre trevliga stunder. vi höll ihop i ganska exakt 1 år, och under det ena året hann vi med massor massor massor med spelningar lite överallt i landet. under denhär tiden lärde jag mig väldans mycket om massor med saker, och fick bland annat lära mig lite om hur musikindustrin fungerar. lägg dock märke till mitt "lära mig LITE". inte mycket, men jag hann se både lite sämre och lite bättre sidor av hela grejen med att spela i band. under dethär året blev jag verkligen övertygad om att det är dethär jag vill syssla med i framtiden. dock, valde jag att hoppa av efter 1 år eftersom att min magkänsla sa mig att det var det jag skulle göra. jag har inte ångrat mig en sekund efter det, fastän jag väldans ofta saknar alla spelningar, platser man besökte och människor man hann träffa.

så,
here we go;
band nummer 4!
tills vidare ska jag hålla lite tyst om det och se hur det går och vad det blir till.
to be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar