fredag 24 juni 2011

portuGALEN









.................olà.
Peço desculpa, mas... feelisen jag haft de senaste 3 dygnen har inte varit läcker, och den är fortsättningsvis inte läcker och jag är riktit töntig när jag håller på och angstar såhär.
försöker tänka att det iallafall är en bra grej att jag erkänner att jag är töntig, att jag inte tycker synd om mig fastän jag haft bättre sinnesstämningar och att e´ nou vaar braa tills ja dziiftar me (vilket jag inte planerar göra någonsin, men ni hajjar grejjen).

Portugal resan har varit helt fantastisk. helt fantastisk. jag har inte peppat sedan februari i onödan, för den var minsann allt och lite till vad jag förväntat mig. lite lugnare kanske, men å andra sidan är jag nu mer än väl utvilad, speciellt efter 11h sömn inatt.

har efter 2 veckor insett att jag egentligen är en portugis. har aldrig känt mig så rätt placerad som under den sista veckan i Peniche, - varken med vädret, temperaturen, omgivningen, feelisen, människorna, aktiviteterna, käket, energinivån, håret (kaoZ) eller... allt. sjukt.

portugiserna är aldrig riktit exakta. tider, platser, texter... - u name it. fråga vem som helst som känner mig, och du kommer få till svar att jag är en big time råddboll som aldrig håller tiden och bara lääschar omkring.

i Portugal:
 frågar man när en butik öppnar nästa dag får man till svar;
-"We open at nine. ...Or ten. Half past nine maybe. Sometimes half past ten."

frågar man varifrån en buss avgår får man till svar;
-"The bus leaves from platform one. Or two. Or three. Or two maybe."

beställer man en toast på restaurangen så
dag 1) hör pommes frites till
dag 2) kommer toasten i hamburgerbröd
dag 3) hör inte pommes frites till
dag 4) får du istället för pommes frites en skål med vitlökssås
      - alla dagar betalar du samma pris för din toast.

...bara för att ge 3 exempel.

om vi säger som sålejs,
så är redan planerna för oktober redan påbörjade och nedtecknade på gamla flygbiljetter,
jag funderar hur jag ska spara cash (typ klädinköp? -yea right, forget 'bout it. dessutom behöver jag inga, bortsett från lite nya strumpor. siiriösli.) och jobba och få ekonomin att luta åt motsatthåll än Portugals.

nä alltså,
är helt fast. helt fast.
att istället för att vara i jeppis och JG där jag aldrig trivts (som ni vet, så jag ska inte trötta ut er med att klaga ännu mera) få, i 1 vecka, bara få vara precis som man är och trivs att vara, är helt fantastiskt.
är så förbannat glad för att vi hittade Peniche.

har säkert råddat ihop massor me käkk här nu och upprepat mig själv 235 gånger,
men jag tänker inte läsa igenom och rätta, utan istället kila ut på balkongen här och räkna lite matematiska summor angående hösten och flygbiljetter och... ni hajjar.

just ja, midsommar och allt är det ju också idag. det känns dock inte alls som det. fixe!


paz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar