söndag 4 december 2011

ironiskt glädjeskutt i advent, fast mer betoning på längtan.

det borde vara förbjudet för mig att gå igenom sommarens foton under vinter halvåret (vinter 3/4 året). jag kommer över simturer, kvällar med öl och gitarr på en strand, hemmafester, bryggchill, grillningar, jag hittar hallonplockning, glass med jordgubbar från landet, solbrända ansikten och blekta hår, rabarbersyltning, konserter och Portugal - med sol. massor med öl och underbara människor. och surf. jag saknar den där slitna, sandiga, stora, klumpiga plast brädan och saltvattnet som får mina ögon att gråta.
jag saknar att byta boplats, leva på gröt och de billigaste joghurtburkarna butiken har att erbjuda, att försöka göra sig förstådd på andra språk, att känna nya dofter och inte veta vem människan du möter på gatan är släkt med eller var denne bor. jag saknar +25 i skuggan och svetten rinnandes längs ryggraden, rinkkan på ryggen och känslan av att du inte vet vad du har att vänta dig.

idag är det den fjärde december.
utanför fönstren syns ingenting annat än grannens neonfärgade julbelysning i ett kompakt och ständigt kolmörker som varar mellan klockan 15 och 09, var dag. snön som aldrig kom har ersatts med höstens döda löv och regnet som mjukar upp grusvägarna och får en att inse att det enda som egentligen borde pryda fötterna är gummistövlar.

fest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar